Ajankohtaista

Myymälän valaistus parantaa asiakaskokemusta

 

Oikein suunniteltu myymälän valaistus innostaa ostamaan ja parantaa asiakaskokemusta!

 

Oikeanlainen valaistus myymälässä tai muussa liiketilassa on tärkeämpää kuin voisi luulla. Oikein tehdyillä valinnoilla parannetaan asiakaskokemusta ja kasvatetaan myyntiä.

Oikein toteutetulla valaistuksen suunnittelulla voidaan vaikuttaa liikkeen myyntiin ja asiakaskokemukseen hyvinkin voimakkaasti. Moni aloitteleva liikkeen- tai myymälän omistaja suunnittelee valaistusta ikävä kyllä vasta lopuksi kun kaikki muu liikkeessä on jo paikallaan. 

Muotiliike Saksassa väitti että heidän myyntinsä kasvoi 12% valaistuksen uusimisen seurauksena. Johtuuko myynnin kasvu liikkeen työntekijöiden motivaation parantumisesta, vai asiakkaiden paremmasta kokemuksesta, sitä ei tutkimus kerro.

Jos olet suunnittelemassa uuden myymälän valaistusta, tai miettimässä vanhan myymälän valaistuksen uusimista, tämä artikkeli on sinulle. Käydään läpi mitä kaikkea liittyy myymälän valaistukseen ja mitä asioita on syytä ottaa huomioon joko uuden liikkeen suunnittelussa tai valaistuksen uudistamisessa. 

 

Jokaisessa myymälässä ja liikkeessä on erilaisia valaisimia

Erilaisille valaisimille voidaan tunnistaa vähintään kaksi erityyppistä tarkoitusta:

  • Yleisvalo: Yleisvalo on ikään kuin myymälän perusvalaistus. Yleisvalo luo liikkeen yleisen tunnelman. Standardin mukainen yleisvalo on hyllyjen alueella 300 luksia, ja kassoilla 500 luksia. Tällöin on käytettävä lisäksi tehostevaloja antamaan tuotteille lisävaloa. Joskus asennetaan valaistus jopa 1000 luksia yleisvalolle. Oikea valoteho sinun liikkeessäsi riipuu tietysti myös siitä mitä siellä myydään.
  • Tehostevalo: Riippuen myymälän tai liikkeen tilasta ja kalustuksesta, tarvitaan erilaista valaistusta alueille, joihin syntyy varjoja tai muuten suoritetaan erilaisia toimintoja. Valaistus pukukopin luona voi olla erilainen kuin kassalla. Myymälän valaistus käytävällä voi olla hyvin erilainen kuin kalatiskin päällä, jossa halutaan erityisen tehokasta valoa jotta kalojen laatua on helppo tarkastella.

Lisäksi voidaan käyttää niin sanottua kohdevalaistusta. Kohdevalaisimilla voidaan korostaa tiettyjä tuotteita. Yleisesti käytettyjä erityisesti muoti- tai design –liikkeiden valaistuksessa.

Myymälän led valaistus

Erilaisia led valaisin vaihtoehtoja löytyy paljon, riippuen valaistusta tilasta. Led paneelit ja erilaiset myymälävalaisimet ovat yleisimpiä. Korkeissa tiloissa käytetään tyypillisesti syväsäteilijöitä. Jos tilassa käsitellään elintarvikkeita voidaan käyttää erityisiä puhtaiden tilojen valaisimia – esimerkiksi lihan leikkaus tai muu vastaava tilanne.

Liha tiskeille löytyy omat valaisimet: täältä

Oheisessa kuvassa elintarvikemyymälän hyllyvälit on valaistu pitkillä moduuli valaisimilla ja syvät kylmäkaapit on lisäksi valaistu tehoste valaisimilla yläviistosta. Näin saadaan valaistua kylmäkaappi myös sisältä, ja samalla luodaan haluttu kontrasti yleisvalaistuksen ja kylmäkaapin valaistuksen välille.

myymalan valaistus

Led valaistuksen etuja myymäläkäytössä on paljon:

  • Energiansäästö. Säästetään jopa 80% valaistukseen tarvittavasta sähköenergiasta. (Referenssit)
  • Älykäs valaistuksenohjaus. Valaistusta voidaan automatisoida tarpeen mukaan. (Langaton, älykäs valaistuksen ohjaus)
  • Led valaisin luovuttaa huomattavasti vähemmän lämpöä kuin esimerkiksi perinteinen loisteputki.
  • Laadukkaiden led valaisimien värintoistokyky on todella hyvä. Ihmiset näkevät tuotteet paremmin ja voivat helpommin lukea esimerkiksi tuoteselosteet.
  • Voidaan käyttää erityisesti elintarviketeollisuuteen valmistettuja valaisimia.

Myymälän tai liikkeen valon värilämpötila

Oikealla valon värin valinnalla voidaan luoda haluttua tunnelmaa. Jos haluat luoda liikkeeseen lämpimän, kutsuvan ilmapiirin, käytä lämpimämpiä valon sävyjä. Jos taas haluat saada pienen liikkeen näyttämään suuremmalta, on parempi käyttää kylmiä värisävyjä. Viileä valkoinen valo saa pienen tilan näyttämään suuremmalta. 

Jos halutaan käyttää erityisen kirkasta valaistusta, se vaatii korkeamman värilämpötilan. Jos haluat myymälään korkean, esimerkiksi 1000 luksin valotehon, niin matala, esimerkiksi 3000K värilämpötila vaikuttaisi painostavalta.

Elintarvikkeiden valaistuksessa värilämpötila on myös tärkeää. Leipä tiskille sopii matalampi värilämpötila, kun taas lihatiskille on kokonaan omat valaisimet. Kun suunnitellaan myymälän tai kaupan valaistusta, on syytä jättää valaistussuunnittelu ammattilaiselle – muista että oikein tehty valaistussuunnittelu vaikuttaa päivittäiseen myyntiin.

”Oikeassa valossa, kaikki näyttää paremmalta”, - Aaron Rose, valokuvaaja.

Valaistuksen suunnittelu ja valon mittaaminen

Myymälän valaistukseen liittyy monenlaisia kysymyksiä kuten:

  • Miten saan parhaiten tuotteet näkyville
  • Minkä väristä valoa tulisi käyttää
  • Kuinka lähellä valaisimien tulisi sijaita
  • Mikä on oikea valaistusteho
  • Ja niin edelleen

Jos sinulla ei ole varsinaista kokemusta, kannattaa valaistuksen suunnittelu antaa ammattilaisen tehtäväksi. Myymälän valaistussuunnittelu on valaisinvalmistajan ydinosaamista ja kuuluu laadukkaiden toimittajien hintaan, eli valaistussuunnittelusta ei koidu sinulle lisäkustannuksia.

Liikkeiden ja myymälöiden valaistussuunnittelijat käyttävät valaistussuunnittelun ammattilais ohjelmistoja jotta jo ennen varsinaista asennusta voidaan olla varmoja että saadaan haluttu, laadukas lopputulos.

Myymälän valaistussuunnittelussa otetaan huomioon esimerkiksi seuraavia asioita:

  1. Koko tilaa ei valaista yhtenäisellä kirkkaalla valolla, vaan luodaan kontrasteja valaisemalla kirkkaammin alueita joihin haluamme asiakkaan katseen kulkeutuvan.
  2. Pystysuoraan sijoitetut valaisimet auttavat asiakasta ymmärtämään liikkeen pohjapiirustus, sekä rohkaisevat liikkumaan liikkeessä joka puolella.
  3. Tehostevalot voivat auttaa myymään tiettyjä tuotteita tai tuoteryhmiä.
  4. Värilämpötila riipuuu myös halutusta valotehosta.

Ei ole olemassa ohjeita joita seuraamalla saat valaistuksesta kaiken mahdollisen hyödyn liikkeessäsi tai myymälässäsi, koska jokaisen liikkeen tuotteet ja asiakaskunta on hieman erilainen. Helpoin tapa on käyttää suunnittelussa ammattilaista joka löytyy jokaiselta laadukkaalta valaisin toimittajalta.

Yhteenveto

Laadukkaalla, oikein suunnitellulla ja toteutetulla valaistuksella on positiivinen vaikutus myyntiin ja asiakaskokemukseen.

Erityisesti pohjoismaissa jossa suuri osa vuodesta ulkona on hämärää tai jopa pimeää, on erityisen positiivinen kokemus astua liikkeseen tai myymälään jossa valaistus on riittävän kirkas ja laadukkaasti toteutettu.

Walkia:lla on vuosien kokemus myymälöiden ja liiketilojen valaistuksesta. Ota yhteyttä jos haluat kysyä valaistukesta yleensä, tai tarjouksen sinun liikkeesi valaistukselle. 

Walkia:n kehittämiä erilaisia myymälöihin ja liiketiloihin sopivia led -valaisimia voit selata tuotteet sivuillamme.

Yhteystiedot

Walkia Group Oy - Walkia® Lighting

Käyntiosoite
Lars Sonckin kaari 10
NOVA-talo, 4. kerros
02600 Espoo, FINLAND

Postiosoite
Kidekuja 2
88610 Vuokatti, FINLAND

Sähköposti: myynti ( at ) walkia.fi
Puhelin: 010 326 4460
Y-tunnus: 2672406-6

Ruotsi
Brandthovdagatan 24,
Västerås 72135 Sverige

Viro
Walkia OÜ,
Tööstuse 47, 10416 Tallinn

bsci

Bisnode DnB riskiluokka 1 logo 2017

luotettava kumppani

walkia AAA logo 2017 FI transparent

SELT liikemerkki 150605

Haku